0800-335-426 (безкоштовно)
Служба пiдтримки:

Програма «Доступні ліки», все що потрібно знати аптекам сьогодні

Скоро буде пів року як в Україні діє нова програма «Доступні ліки», яка передбачає видачу ліків за електронними рецептами. Але ще не всі аптеки уклали договір з НСЗУ та приєдналися до програми. Для тих, хто ще цього не зробив, ми зібрали всю інформацію, що треба знати аптекам про програму «Доступні ліки», та пояснили, як працювати з електронними рецептами.
Скоро буде пів року як в рамках програми «Доступні ліки» запрацювала нова система видачі ліків за електронним рецептом – «талоном», який дозволяє пацієнтам отримувати безкоштовно або з незначною доплатою лікарські засоби, за які держава компенсує аптекам гроші.

На даному етапі програма «Доступні ліки» працює для пацієнтів, які живуть з серцево-судинними захворюваннями, бронхіальною астмою та цукровим діабетом ІІ типу. До списку ліків, які можна отримати за програмою, включено 258 лікарських засобів, 64 з яких можна отримати безоплатно, інші ж - з незначною доплатою. У майбутньому цей перелік планують розширювати.

Реалізація програми «Доступні ліки» в новому форматі розпочалася з 1 квітня 2019 року, коли Національна служба здоров'я України (НСЗУ) офіційно стала платником за програмою реімбурсації (відшкодування). Тепер вона, а не МОЗ, відшкодовує гроші аптекам, які уклали з нею договір і отримали право працювати в рамках програми «Доступні ліки».

Іншими словами, як гроші пішли за пацієнтом в медустанову, так вони пішли за ним і в аптеку.

Нова схема фінансування дозволяє пацієнтові отримати ліки в будь-якій аптеці, яка уклала договір з НСЗУ, незалежно від того, де він проживає і де виписаний рецепт.

При цьому кількість аптек, які працюють за програмою «Доступні ліки», збільшується з кожним днем. Станом на 23 липня НСЗУ уклала договори з понад 1000 аптечними закладами-юридичними особами. Це в 1,5 рази більше, ніж було на початку квітня. 7 120 аптеки зголосилися взяти участь у програмі, 4 357 аптек та аптечних пунктів уже відпускають ліки за електронними рецептами. Завдяки цьому з 4,3 млн виписаних електронних рецептів відпущено 3,5 млн або 80%. Законтрактовані аптеки отримали понад 184 млн грн за погашені електронні рецепти.

Як заключити договір з НСЗУ

По-перше, аптечному закладу необхідно зареєструватися в електронній системі охорони здоров'я eHealth. Саме в цій системі відбувається укладення договорів з НСЗУ про реімбурсацію та відпуск лікарських засобів за електронними рецептами.

Програмне забезпечення для роботи з електронною системою охорони здоров'я пропонують різні розробники інформаційних систем. Яку з них обрати і на що звернути увагу при виборі читайте нижче.

Зареєструвати аптечний заклад в eHealth може керівник закладу. Верифікація інформації про нього та про юридичну особу (аптеку) відбуватиметься з використанням Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Тому з метою успішної реєстрації аптеки в eHealth НСЗУ рекомендує копіювати інформацію саме з даного реєстру.

Звертаємо увагу, що фармацевтичним працівникам реєструватися в eHealth самостійно не потрібно. Їх усіх реєструє керівник чи уповноважена особа аптечного закладу.

По-друге, після реєстрації в eHealth аптечний заклад формує заяву про укладення договору про реімбурсацію з НСЗУ з використанням інформаційної системи, яка має можливість підключатися до центральної бази даних електронної системи охорони здоров'я.

Заява формується з інформації двох видів: інформації, що потрапляє до заяви автоматично, та інформації, яку заклад вносить на етапі формування заяви. Такою інформацією є банківські реквізити, строк дії договору, підстава, на основі якого документу діє підприємство, та перелік аптек, які будуть відпускати лікарські засоби за електронними рецептами по програмі «Доступні ліки».

Сформувавши заяву, керівник аптечного закладу накладає на неї кваліфікований електронний підпис (КЕП) та надсилає до НСЗУ.

Період розгляду таких заяв Національною службою становить 10 днів.

Що таке електронний рецепт і як з ним працювати ?

Робота за програмою «Доступні ліки» передбачає роботу з електронними рецептами, тобто, цифровим аналогом паперового рецепту, який створюється, зберігається і передається з використанням медичної інформаційної системи в eHealth.

Електронні рецепти зберігаються в електронній системі охорони здоров'я. Аптечний заклад не зобов'язаний організовувати зберігання електронних рецептів на своїх потужностях.

В реєстрі електронному рецепту присвоюється унікальний номер (ID), який сформований з набору цифр і літер блоками 4 по 4. Також електронний рецепт, що виписаний в eHealth, має код підтвердження, який виглядає як чотирьохзначний набір цифр.

Пацієнт, якому виписали електронний рецепт на доступні ліки отримає СМС повідомлення такого змісту: «Ваш рецепт: ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ. Код підтвердження: ХХХХ».

Електронний рецепт містить усю інформацію, передбачену паперовим рецептурним бланком форми №1, а саме:
  • дані про пацієнта, лікаря та заклад охорони здоров'я;
  • інформацію про призначений лікарський засіб:
- МНН лікарського засобу
- джерело фінансування
- кількість, одиниця виміру, об'єм та концентрація діючої речовини в одній дозі
- лікарська форма
- кількість доз
- спосіб вживання ліків.

Термін дії електронного рецепта становить 30 днів з дати його виписки.

Правила відпуску лікарських засобів за програмою «Доступні ліки»

У НСЗУ не регламентують правила відпуску доступних ліків дуже жорстко. Кожна аптека може мати у цьому питанні свої особливості, і це пов'язано із внутрішніми бізнес-процесами в аптеці. Проте, послідовність дій в електронній системі охорони здоров'я є чітко визначеною:

- фармацевтичний працівник вводить номер рецепта в інформаційну систему,
- фармпрацівник дивиться інформацію в рецепті та пропонує варіанти лікарського засобу пацієнту (торгові назви, країна-виробник, варіанти доплати),
- пацієнт робить вибір, а фармпрацівник фіксує вибір пацієнта в електронній системі,
- фармпрацівник запитує код підтвердження, пацієнт його називає і фармпрацівник вводить його в систему,
- фармпрацівник скріплює факт отоварення електронного рецепта КЕП.

Ліміти на кількість та вартість відпущених лікарських засобів для закладів, які працюють по програмі «Доступні ліки» за договором з НСЗУ, не передбачено.

Як і у випадку заключення заяви з НСЗУ, для здійснення всіх дій із електронним рецептом в системі eHealth учасникам процесу потрібен КЕП. Він гарантує захист інформації від її випадкової чи умисної модифікації (зміни або спотворення) або знищення під час обробки та обміну в електронній системі.

При цьому, лікар первинної ланки може підписувати як декларацію з пацієнтом, так і електронний рецепт шляхом накладення електронного підпису фізичної особи. Але він має отримати також КЕП співробітника організації, аби мати доступ до виписування електронного рецепту з 1 липня 2019 року.

Аптечні працівники, що будуть мати доступ до відпуску ліків за електронними рецептами, також повинні отримати КЕП співробітника організації. Електронна реєстрація працівників здійснюється після отримання електронного підпису та реєстрації керівника.

Отоварення електронних рецептів в аптеках, які працюють як ФОП, здійснюється шляхом накладення КЕП виключно фізичної особи-підприємця, з яким НСЗУ уклала договір. Наймані працівники аптек, що працюють як ФОП, для отримання електронного підпису мають надати до центру сертифікації ключів документи, що вказані на сайті відповідного центру.

Звертаємо вашу увагу, що термін чинності кваліфікованого електронного підпису - від 1 до 2 років з дня його формування.

Як НСЗУ відшкодовує вартість ліків за програмою «Доступні ліки»

З 1 квітня 2019 року НСЗУ відшкодовує вартість ліків за програмою реімбурсації, що виписані лікарями первинної ланки в електронній системі охорони здоров'я та відпущені за електронними рецептами. Вартість лікарських засобів, відпущених за паперовими рецептами, з 1 квітня не відшкодовуються.

Електронні рецепти виписуються лікарями первинної ланки в межах загального обсягу бюджетних асигнувань за програмою реімбурсації, встановлених у кошторисі програми на відповідний місяць.

Якщо загальна вартість ліків за всіма виписаними електронними рецептами у відповідному місяці дорівнює сумі бюджетних асигнувань, встановлених у кошторисі на відповідний місяць, виписування електронних рецептів припиняється до початку наступного місяця.

Також важливо розуміти, що компенсація кожній аптеці на відпущений товар відбувається лише після створення погашення електронного рецепта (після того, як пацієнт вибрав конкретні ліки), тобто свого роду рахунку на компенсацію вартості. І саме на погашення рецепту фармацевт накладає свій електронний підпис, який доводить, що він цей препарат відпустив. Як тільки погашення підписане КЕП і відправлене в НСЗУ фармацевт видає препарат пацієнту.

Вимоги до аптек, що хочуть укласти
договір з НСЗУ

Для участі аптечного закладу в урядовій програмі «Доступні ліки» за договором з НСЗУ необхідно:
- зареєструвати аптечний заклад в електронній системі охорони здоров'я eHealth та забезпечити реєстрацію в ній уповноважених осіб закладу, які будуть залучені до виконання договору;
- забезпечити наявність електронного підпису або підпису, прирівняного до власноручного підпису у всіх працівників, що будуть працювати в електронній системі охорони здоров'я;
- мати в наявності комп'ютерну техніку, відповідне програмне забезпечення та підключення до мережі інтернет в кожній аптеці та аптечному пункті, де здійснюватиметься відпуск лікарських засобів за договором з НСЗУ.

На що аптеці слід звернути увагу при виборі аптечної інформаційної системи для роботи в рамках програми «Доступні ліки»:

1. Універсальність рішення. Чим в більшій кількості операційних систем та на більшій різноманітності обладнання аптечна програма для роботи з «Доступними ліками» може бути встановлена, тим краще. Всі наші клієнти використовують різні операційні системи, різне обладнання та різне касове програмне забезпечення. Ми індивідуально для кожного з них надаємо універсальне рішення, завдяки якому фармацевт може працювати з програмою «Доступні ліки», незважаючи на особливості програмного чи апаратного забезпечення.

2. Простота інтерфейсу. Нажаль, не всі фармацевти добре володіють комп'ютером, і не усі з них мають досвіт роботи з електронними рецептами та електронними цифровими ключами. Тому чим зрозумілішим та простішим буде інтерфейс аптечної програми, тим швидше фармацевт буде обслуговувати клієнта.

У нашій системі для того, щоб працювати з «Доступними ліками», фармацевту необхідно здійснити всього чотири кроки. Причому четвертий крок завершується тим, що фармацевт накладає свій КЕП і підтверджує погашення електронного рецепту. Відповідно, після цього він може вибити чек й видати препарат хворому.

3. Можливість інтеграції. Так склалося, що багато аптечних мереж мають касове програмне забезпечення вже давно, і їм зручно з ним працювати. Тому дуже багато наших клієнтів не хочуть змінювати наявну касову програму. Вони просять нас надати їм можливість працювати не в двох програмах (коли в одній програмі вибивається чек, а в другій іде робота безпосередньо з рецептами), а щоб вони могли проводити всі операції в одній програмі, бо це зручніше та швидше.

Нажаль, небагато касових програм, які розроблені спеціально для аптек, наразі працюють з програмою «Доступні ліки». Однак, враховуючи той факт, що у нас вже реалізований відповідний функціонал, ми готові допомогти інтегрувати «Аптеки ПБЧ» з будь-якою касовою програмою, що існує на ринку. Це дасть можливість фармацевтам працювати з електронними рецептами у вже знайомій касовій програмі, якою вони добре володіють.

4. Коректна, повноцінна і різноманітна звітність. Справа в тому, що робота з електронними рецептами – це також робота з грошима, пацієнтом, конкретними лікарськими препаратами і здійснюється конкретним фармацевтом, який відпускає ліки. І чим більше буде надано інформації про те, що відбувається в аптеці під час її роботи, тим краще можна буде керувати усіма бізнес-процесами в ній.

Наприклад, дуже часто НСЗУ надсилає аптекам спеціальні звіти для звірки та подальшої виплати компенсації за продані ліки. І дуже важливо, щоб ті дані, які надсилає НСЗУ, співпадали з даними, які є в аптеці. А це при відсутності коректної та повноцінної звітності зробити досить важко.

Крім того, можливість формування повноцінних звітів відіграє роль і при інвентаризації та звірці розрахунків. Не кажучи вже про те, що з одним і тим же касовим апаратом в аптеці можуть одночасно працювати відразу декілька фармацевтів. Тому важливо, щоб була можливість звести ці речі до купи і мати повну картину всіх операцій.

У нашій системі «Аптеки ПБЧ» усі ці можливості є. Ми створюємо велику кількість звітів. Деякі з них формуються автоматично, а деякі ми надаємо за запитом: звітність по погашенням рецептів, рецептам, сумам компенсацій та продажів, кількості проданих лікарських препаратів. Ми можемо відобразити звіти як в інтерфейсі, так і надати в зручному форматі Excel. Фармацевт також може самостійно отримати дані про погашення рецептів, які зробив особисто, та завдяки цьому в кінці робочого дня звести склад та касу.

Костянтин Шевчук
Product Manager «Аптеки ПБЧ»
СЛУЖБА ПІДТРИМКИ: 0800-335-426 (безкоштовно)
ЗАЛИШИЛИСЯ ЗАПИТАННЯ?
СЛУЖБА ПІДТРИМКИ:
0800-335-426
(безкоштовно)
Пн-Пт: 09:00-17:00
ПОДАТИ ЗАЯВКУ
ПОДАТИ ЗАЯВКУ
© Поліклініка без черг
2016-2019
Служба пiдтримки:
0800-335-426 (безкоштовно)
Пн - Пт: 09:00 - 17:00
Київ, вул. Жилянська, 75
info@newmedicine.com.ua
© ТОВ «Поліклініка без черг», 01032, м. Київ,
вул. Жилянська, будинок 75, пiдїзд 2, офіс 5